Zie je brein als een overenthousiaste puppy en bied makkelijker weerstand aan verleidingen
07 maart 2023 

Zie je brein als een overenthousiaste puppy en bied makkelijker weerstand aan verleidingen

Speeksel vliegt in het rond en oren springen blij op en neer, terwijl hij in volle vaart met de plastic piepende speelgoedkip voor de zoveelste keer op je af rent. Blij legt hij zijn buit bij je voeten. Vol verwachting kijkt hij naar je op en enthousiast geblaf zorgt bij jou bijna voor piepende oren.

“Nog een keer! Dit is leuk! Laten we samen verder spelen! Kom nou?!”

Steeds weer opnieuw komt de puppy goedgemutst en goedbedoeld op je af en helpt jou herinneren aan het feit dat jij die speelgoedkip moet weggooien en jullie het samen heel gezellig hebben.

Houd het beeld van deze puppy die steeds opnieuw op je afrent voor de rest van dit blog op je netvlies. Je gaat straks begrijpen waarom. 😉

Stel, je hebt goede voornemens

Je wilt graag afvallen of gezonder eten. Meer bewegen is ook fijn. En je maakt hier een plan voor.

Niet meer lekker snacken als je kinderen op bed liggen en jij eindelijk onderuit gezakt op de bank kan ontspannen bij je favoriete Netflexserie. Je kan ook TV kijken zonder chocola of chips. Die ongezonde meuk is nergens voor nodig!

In de ochtend kun je mooi vóór je werk naar de sportschool of dat rondje wandelen in plaats van nog even in je heerlijk warme bed vertoeven door 5x de wekker met de snoozeknop tot zwijgen te brengen.

Hoppa. Vol positieve motivatie ga je aan de slag.

 

Maar na een paar dagen ebt je motivatie weg

Gedachten aan heerlijke Tony Chocolonely’s met crunchy zoete en zoute stukjes kruipen in je hoofd.

“Ga weg! Ik wil niet aan chocola denken. Ik wil niet eten!”

Maar je hoofd houdt zich niet stil. In tegendeel. In gedachten ga je de inhoud van de koelkast en voorraadkasten na. De ene na de andere briljante snackoptie passeert de revue. Je krijgt er honger van.

F*ck!

Je ziet jezelf voor de bijl gaan en propt alle M&M’s uit de geopende zak die je voor je kinderen wilde bewaren in je mond.

“Zie je wel. Ik kan dit niet. Weer mislukt.”

 

Jouw brein is als een overenthousiaste puppy in jouw hoofd

Goedbedoeld en enthousiast herinnert jouw brein jou keer op keer onvermoeid aan briljante ideeën:

“Lekker die Tony chocolonely wegwerken. In de koelkast ligt nog je favoriete kaas. 😋 Dat pak koekjes moet ook op. Dan is het maar weg. Je hebt het tenslotte verdiend, vandaag was het weer zo’n K-dag.

Enneh...sporten kan een andere keer wel. En ach, nog één aflevering kan geen kwaad. Het is nu nét zo spannend!”

Er was een tijd dat jij dit briljante en fijne ideeën vond, alleen wil jij nu andere keuzes maken. Je overgewicht zit je in de weg en je vindt het belangrijk om goed voor jezelf en je lichaam te zorgen. Je wilt graag met meer energie de dag doorkomen en lekker actief met je kinderen spelen.

 

Een deel van jouw brein heeft echter geen flauw benul van jouw nieuwe plannen

En goed bedoeld herinnert het jou aan die fijne oude vertrouwde keuzes die jou altijd een goed gevoel gaven. Je brein brengt het enthousiast. Verleidelijk. Onschuldig. Net als die jonge puppy die die piepende speelgoedkip voor je voeten legt. Hij kijkt je met grote bruine puppy-ogen smekend aan.

Alsof het wil zeggen: “Weet je nog? Laten we dit eten, dat vind je toch altijd zo lekker?!” “Oh, let op, na zo’n lange dag is op de bank hangen echt heel fijn!”

Merk je gedachten op en bedank je brein

Je hoeft niet tegen je gedachten te vechten. Je brein heeft namelijk echt het beste met je voor. Het wil dat jij je goed voelt en daarom komt het met die gedachten over snacken en lekker chillen. Gewoon als herinnering. Je deed dit vroeger toch altijd?

Bedank je brein voor de attente gedachten en vertel er meteen bij dat je het anders wilt. Vertel je brein wat jij belangrijk vindt, wat je graag wilt bereiken en hoe jij je wilt voelen en welke keuzes je wilt maken.

Als je dit vaak genoeg aan je brein vertelt, zal het vanzelf minder vaak en minder enthousiast die oude briljante ideeën komen aandragen.

Als je moe bent en/of stress hebt is weerstand bieden véél lastiger

Juist op de momenten dat jij je niet lekker in je vel voelt zal jouw brein constant de verleidelijke gedachten, die jij juist niet wilt, blijven aandragen en geef je je makkelijk gewonnen. Net als vroeger.

Op dieet gaan of jezelf voornemen om niet te snacken is zinloos als vermoeidheid en stress het échte probleem zijn. Dáár moet je eerst mee aan de slag.

In mijn nieuwe traject Leg jouw fundament met Ann focussen we ons volledig op het vergroten van jouw energie, veerkracht en wilskracht. Plan meteen gratis een matchcall in. Kletsen we even en kijken we of we samen matchen en of dit traject bij je past op dit moment.


Over de schrijver
Al vanaf jonge leeftijd was (over)eten en mijn (over)gewicht een ding. Eind 2001 woog ik, na vele mislukte afvalpogingen, 107,7 kilo. Pas toen ik het diëten los liet, kreeg ik grip op mijn gewicht. Ook heb ik diverse opleidingen rondom afvallen, gezondheid, veranderen gedaan. Ik snap dus helemaal waar jij tegenaan loopt bij het afvallen en volhouden en ik kan je op diverse manieren helpen.
Reactie plaatsen