Wanneer is dan het juiste moment?
03 december 2018 

Wanneer is dan het juiste moment?

Op donderdag 29 november 2018 was ik één van de drie standmedewerkers van de beroepsvereniging voor gewichtsconsulenten Nederland (BGN) op de Margriet Winter Fair in de Brabanthallen in Den Bosch. In zeven mega-hallen konden dames zich onderdompelen in ‘mooi’, ‘lekker’, ‘onweerstaanbaar’, ‘informatief’, ‘handig’ en ‘je wist het nog niet, maar dit moet je echt hebben’. Vele dames trokken voorbij aan de stand.

De gefrustreerde zucht was veelzeggend

Met het doel ‘bekendheid creëren voor de gewichtsconsulent’ in ons achterhoofd deelden we ansichtkaarten met mooie of grappige teksten uit en wezen we de mensen op de toffe winactie ‘Hoeveel kerstballen zitten er in deze glazen bokaal’. Op achteloze wijze vroegen we dan tijdens het tellen door of ze misschien wel eens van de gewichtsconsulent hadden gehoord. De reactie was VEELZEGGEND. Sommigen reageerden geïnteresseerd en wilden meer weten. Wat doet een gewichtsconsulent dan precies en wat is het verschil met de diëtist. Anderen zuchtten gefrustreerd of gelaten en keken naar beneden met een blik van ‘Daar moet ik eigenlijk naar toe.’

Van alles geprobeerd

Aha, het ideale haakje om eens een uitgebreider gesprek over te hebben. De frustratie kwam vaak voort uit de vele pogingen die de dames hadden ondernomen hadden om hun (over)gewicht onder controle te krijgen. Shakes, Sonja Bakker (Ja, die blijft met nieuwe boeken komen…), koolhydraatarm, de Foodsisters, pillen om de honger te stillen etc. Iedereen was het er wel over eens dat het toch echt zit in een aanpassing van leefstijl omdat dat dit soort dieetacties elke keer weer tijdelijk blijken. Waarop ik dan kom met de vraag “Wat houd je tegen?”.

De rits aan redenen waarom het nu toch echt niet goed uit komt

“Op het werk is het momenteel echt een gekkenhuis.” “Ik heb echt geen tijd om te gaan sporten.” “Ik moet met de jongste van onderzoek naar onderzoek en nog steeds is het niet duidelijk wat er aan de hand is.” “Ik zit midden in een verhuizing.” “Mijn hoofd staat er gewoon niet naar.” “Mijn vader is ernstig ziek en dat geeft veel geregel en zorgen.” “Alle ballen omhoog houden, het lukt me nu nog maar net.” “Als het weer iets rustiger is, dan ga ik er weer over nadenken.” “Als mijn motivatie weer terug is, dan ga ik er weer voor.”

Wanneer is het dan wél het juiste moment?

Ik zal niet ontkennen dat dit echte dingen zijn. Mensen hebben het druk en er moeten veel ballen omhoog gehouden worden. Deadlines op het werk zijn een gegeven. Kinderen moeten naar school, voetbal, hockey en de BSO. Mensen worden ziek, vragen zorg en verdienen aandacht. Maar gaat dit ooit anders zijn? Komt er écht een moment waarop het weer iets rustiger is? Of komt dan gewoon het volgende ding dat je aandacht opeist? En daarmee de volgende reden om nog niet aan jezelf te werken?

Zeg eens eerlijk, komt het misschien wel handig uit?

Dat je het druk hebt, dat je even niet aan jezelf hoeft te denken en te werken? Je brein is héél goed in het bedenken van redenen om iets wel of juist niet te doen. Een deel van je brein wil zich fijn voelen in het hier en nu en daar past leefstijlverandering meestal niet bij. Leefstijlverandering is gekoppeld aan allerlei terechte en onterechte overtuigingen als ‘dat kost tijd’, ‘ingewikkeld’, ‘apart voor mezelf koken’, ‘ik moet naar de sportschool, pfff’, ‘dan mag ik nooit meer iets lekkers’, ‘dan eet ik alleen nog maar sla’. Tja, vind je het gek dat je niet vandaag begint met het omgooien van je leefstijl?

Wat gaat het je ook opleveren?

Natuurlijk kost leefstijlverandering tijd, moeite en energie, dat weet ik als geen ander. Maar met een slimme aanpak van ‘stap voor stap’ in plaats van ‘alles tegelijk’ en jezelf, je brein plus je lichaam de tijd gunnen is het echt haalbaar. Het helpt om te bedenken wat het je allemaal óók gaat opleveren, naast het feit dat het tijd, moeite en energie kost. Zoals een motor alleen als een zonnetje loopt op de juiste brandstof, zul jij aanzienlijk beter functioneren als je goede brandstof in je lijf stopt (lees: ‘gezonde voeding’). Als jij beter functioneert zal alles nét even iets makkelijker gaan. Je hebt meer energie, kunt beter denken, ziet er beter uit wat weer meer zelfvertrouwen geeft, je humeur is beter, je lontje is langer etc. Vul voor jezelf eens in waar dit een positieve uitwerking op gaat geven. Op je werk, je focus, je relatie met je partner en kinderen, je manier van bewegen etc.

Zet een kleine eerste stap

Alle begin is moeilijk, maar elke (mini)stap is er één. Neem kleine stappen, zo klein dat je ze nauwelijks opmerkt, dat het je nagenoeg geen energie kost, waarvan je denkt “Over twintig jaar kom ik er nog niet, wat voor zin heeft dit?!” Dan ben je goed bezig, want dit is te doen, naast je drukke leven, naast alle tijd- en energievragende activiteiten. Vele van die kleine, bijna niet te voelen stappen, zullen je echter wel brengen naar het doel waar jij wilt zijn. Misschien niet zo snel als je zou willen, maar ervaring heeft al keer op keer bewezen dat je de ‘rigoureuze aanpak’ toch niet volhield.

Wat is die eerste kleine stap?

Ik ben begonnen met mijn avondsnack te vervangen door een sinaasappel. Voor jou kan het iets heel anders zijn. Neem eens een stuk fruit of een bakje met snackgroenten mee naar je werk. Parkeer je auto iets verder van je werk. Observeer eens een gewoonte waar je niet zo blij mee bent. ‘Wat is dat voor gewoonte? Waarom is die er? Wat zoek ik eigenlijk? Waar is het een oplossing voor en wordt het wel opgelost?’

Gratis 20 gouden afvaltips

Een kleine eerste stap zou het aanvragen van mijn 20 gouden afvaltips kunnen zijn. In een video/tekst vertel ik je over mijn eigen besluit om voor de zoveelste keer te gaan afvallen en geef ik je de tips die mij goed geholpen hebben om van 107,7 kilo richting de 62 kilo te gaan. Ze kosten niet veel tijd en ze geven waardevolle inzichten. En inzicht geeft aanknopingspunten om de volgende kleine stap te bepalen! Je vind de 20 tips hier.

Over de schrijver
Al vanaf jonge leeftijd was (over)eten en mijn (over)gewicht een ding. Eind 2001 woog ik, na vele mislukte afvalpogingen, 107,7 kilo. Pas toen ik het diëten los liet, kreeg ik grip op mijn gewicht. Ook heb ik diverse opleidingen rondom afvallen, gezondheid, veranderen gedaan. Ik snap dus helemaal waar jij tegenaan loopt bij het afvallen en volhouden en ik kan je op diverse manieren helpen.
Reactie plaatsen