Is sinaasappelsap gezond?

Laatst was ik in gesprek met de DJ’s van het Radio Lelystad programma Luid(t) je weekend in. Elke vrijdag rond 22.10 uur kom ik telefonisch live in de uitzending met mijn eigen item De tip van Ann. Heel tof, want het combineert twee van de dingen waar ik veel van houd: gezellig kletsen én kennis overbrengen rondom gezondheid.

Tijdens dit gesprek kwam toevallig het thema fruitsappen aan bod en ik heb (onbedoeld) flink geschut aan de grondvesten van DJ Matthijs. Sinds die bewuste uitzending kan hij het gangpad met sappen niet passeren zonder aan mij te denken. 😉 Matthijs was namelijk in de veronderstelling dat fruitsap best wel gezond was.

 

Waarom is sinaasappelsap eigenlijk niet zo gezond?

👉 Eén glas sinaasappelsap betekent dat je het sap van drie sinaasappels binnenkrijgt in korte tijd. Dat is veel fruitsuiker, minstens 5 suikerklontjes bij een longdrinkglas van 250 ml.

👉 Doordat het fruit geperst is blijven de vezels achter bij het fruitvlees, hierdoor drink je vloeibare ‘snelle’ koolhydraten die je bloedsuiker flink laten pieken. Na een snelle piek volgt een snel en diep dal, wat samengaat met vermoeidheid én (lekkere) trek!

👉 Vele suikerpieken op een dag (door sap, fruit, frisdrank, koek, snoep, chocola, wit/bruin brood etc.) zorgen ervoor dat je lichaam minder gevoelig wordt voor insuline, geproduceerd door je alvleesklier. Na een aantal jaar kan dit zorgen voor insulineresistentie / prediabetes.

👉 Voorverpakte sinaasappelsap is verhit geweest, waardoor het sap nauwelijks meer voedingsstoffen bevat en dan is het slechts ‘lege’ energie waar je met je normale eten al zat van binnenkrijgt. Alle energie die je niet verbruikt, bewaart je lichaam in de vorm van ‘kostbaar’ vet.

👉 Een glas sinaasappelsap verzadigt nauwelijks, dus een tweede glas is makkelijk gepakt. Terwijl je na twee hele sinaasappels waarschijnlijk aardig vol zit en geen zin meer hebt om weer vieze vingers te krijgen door een derde sinaasappel te pellen.

👉 Elke maaltijd en drank met (fruit)suikers zijn zuuraanslagen op je tanden. Hoe minder aanslagen, hoe minder kans op gaatjes en andere gebitproblemen.

Moet je sinaasappelsap altijd mijden?

Ben je fan van sinaasappelsap? Geniet dan vooral van een vers sapje bij je zondagochtend- of sporadische hotelontbijt. Het is net als met alcoholische dranken, geniet volop maar drink met mate.

Eet bij voorkeur fruit en andere voeding zoveel mogelijk onbewerkt. Maar is fruit eten totaal niet je sterkste kant? Dan kan een glas net versgeperste (!) sinaasappelsap een manier zijn om toch vitamines en mineralen binnen te krijgen. In dat opzicht is sinaasappelsap dus wel beter dan frisdrank, waar alleen maar suiker in zit en verder geen enkele nuttige voedingsstof.

Voor fanatieke en geoefende sporters is het een snelle manier om verbruikte energie uit de spieren eenvoudig aan te vullen en meteen wat vitamines en mineralen extra binnen te krijgen.

 

Wil je afvallen? Wees dan zuinig met sappen.

👉 Eet fruit (minstens 2 à 3 stuks) in z’n geheel bij de hoofdmaaltijden om je bloedsuikerspiegel rustig te houden.

Goede maaltijden mét fruit zorgen voor een goede verzadiging, geleidelijke energie en voorkomt snelle trek. Zo kun je het vrij eenvoudig redden tot de volgende maaltijd en in de tussentijd hebben je lichaam én je hoofd rust en is vetverbranding (nadat de maaltijd verteerd is) mogelijk tot aan het volgende eetmoment.

👉 Als je fruit toch tussendoor wilt eten, eet het dan met iets dat uit gezonde vetten en/of eiwitten bestaat (bv. ongebrande en ongezouten noten/zaden) voor het dempende effect op je bloedsuikerspiegel.

Naast groenten en fruit neem ik elke dag de supplementen van Vitaily.

Handig in een dagzakje. Sommige vitamines en mineralen verbruikt je lichaam heel hard (of neemt het minder goed op) door stress, luchtvervuiling en verarming van voedingswaarde in producten. Hierdoor kan er toch makkelijk een tekort ontstaan, terwijl de basisvoeding goed op orde is.


Met Vitaily (ontwikkeld door Richard de Leth, oprichter van OERsterk) weet ik zeker:

  1. dat ik de natuurlijke en goed opneembare variant heb
  2. dat ik de optimale hoeveelheid binnenkrijg
  3. dat er géén plastic in de verpakking gebruikt is (zakje is biologisch afbreekbaar, kan bij GFT)
  4. dat er voor elke maanddoos een boom gepland wordt
  5. dat ik een rustig aanrecht heb (niet tig potjes)
  6. dat ik altijd een paar zakjes in mijn tas heb voor onderweg

Leuk is dat ik je een kortingscode mag geven. Met de code Annscoaching21 krijg je € 7,50 korting op een maanddoos (om een keer te testen) of op het abonnement (dat je eenvoudig met één klik op de knop kunt annuleren). Hier vind je meer informatie over Vitaily en de specifieke vitamines en mineralen.

Over de schrijver
Al vanaf jonge leeftijd was (over)eten en mijn (over)gewicht een ding. Eind 2001 woog ik, na vele mislukte afvalpogingen, 107,7 kilo. Pas toen ik het diëten los liet, kreeg ik grip op mijn gewicht. Ook heb ik diverse opleidingen rondom afvallen, gezondheid, veranderen gedaan. Ik snap dus helemaal waar jij tegenaan loopt bij het afvallen en volhouden en ik kan je op diverse manieren helpen.
Reactie plaatsen