Dans jezelf stressvrij en gezond
03 mei 2022 

Dans jezelf stressvrij en gezond

Elk jaar op 29 april is het de internationale Dag van de Dans. Afgelopen vrijdag was het dus weer zo ver en het leuke van dansen is dat het om meerdere redenen een dikke vette aanrader is.

Actief in beweging op een leuke manier

Bewegen betekent een verhoging van je energieverbruik en het onderhouden van je spiermassa. Je wordt niet sterker, maar je spieren krijgen ook geen kans om afgebroken te worden. Je behoudt in ieder geval je ‘dansspieren’.

Plezier en fun

Als jij blij bent dan matcht jouw brein dit gevoel met bijbehorende hormonen, wat zorgt voor een prettig gevoel en ontspanning. Een welkome tegenhanger van het tegenwoordige drukke leven waarin jouw lichaam meer stress ervaart dan jij beseft.

Contact en verbinding

Door samen te dansen kan er een oprechte verbinding tussen twee of meer mensen ontstaan en daarnaast zorgt letterlijk (huid)contact ook voor allerlei reacties. Jouw brein maakt wederom welkome hormonen in je lichaam vrij die zorgen voor een fijn en ontspannen gevoel. Afgelopen jaren met alle lockdowns en afstandsmaatregelen was duidelijk te merken dat wij als mens contact en verbinding nodig hebben om mentaal en fysiek gezond te blijven.

Jezelf laten gaan op muziek is een vorm van stress loslaten

Bij dieren kun je deze stressrelease mooi waarnemen. Als een dier iets heel heftigs en stressvol meemaakt gaat het na afloop enorm trillen. Dit regelt het lichaam zelf en is een functionele reactie om de opgebouwde spierspanning door alle emoties weer los te laten en te verwerken.

Ons mensenlichaam kent deze vorm van stress loslaten ook, maar omdat wij ook nog een denkend breindeel hebben dat gestuurd wordt vanuit normen, waarden en overtuigingen wordt deze vorm van stressrelease vaak onderdrukt. Emoties worden ingeslikt en weggedrukt en het trillen wordt gesust en tegengegaan met dekentjes en aanmoedigingen om rustig te worden. In feite is dit het meest ongezonde wat je op dat moment kunt doen. Tril, beweeg en laat de emoties stromen, zodat ze weer uit je systeem gaan.

De natuurlijke reactie onderdrukken betekent dat de spanning in ons spierweefsel blijft opgeslagen wat in eerste instantie gespannen spieren betekent, maar er zijn ook steeds meer aanwijzingen dat opgekropte emoties en spanningen zich kunnen uiten in de vorm van chronische aandoeningen en ziektes, waar artsen na vele jaren onderzoek moeten concluderen ‘Leer er maar mee leven.’

Dansen en dan bedoel ik echt vrij bewegen waarbij je het denken uitzet, je je echt overgeeft aan de muziek en het je geen ene moer kan schelen hoe het eruit ziet, kan ervoor zorgen dat opgebouwde spanning losgelaten kan worden.

Springen, wild bewegen met je lijf en armen, doe het allemaal op je favoriete muziek. Je voelt je eventjes een ander mens en als je dit regelmatig doet, dan merk je echt verschil in je humeur, denken en veerkracht.

Zakken van je hoofd naar je lichaam

Door met je lichaam regelmatig te bewegen word je je meer bewust van het feit dat je een lichaam hebt. Deze bewustwording helpt je om te bepalen hoe jij je eigenlijk voelt en wat je nodig hebt.

Ben je moe, heb je honger, zit je eigenlijk al vol en kun je stoppen met eten, voel je je verdrietig? Je lichaam vertelt het je allemaal, maar omdat wij intussen vooral denken, analyseren, verklaren en vervelende gevoelens automatisch wegdrukken (voelt moeilijk of komt nu gewoon niet uit) zijn we een wandelend hoofd geworden waardoor we voortdurend signalen missen en daardoor voorbij onze grenzen gaan. Het aantal mensen met een burn-out is met een reden zo hoog in deze tijd.

Zakken in breinfrequentie

Als je jezelf helemaal laat gaan op de muziek en je kan overgeven aan de actieve vorm van ontspanning, dan kan het gebeuren dat je in een soort van trance komt. Je bent er wel, maar toch ook weer niet. Alleen jij en je lichaam en al het andere is als een waas om je heen. Dit is een prachtige vorm van ontspanning voor je brein waarin het op een lagere frequentie werkt. Een waardevolle tegenhanger ook weer van de dagelijkse druk die we zelf (onbewust) constant op ons brein zetten door het voortdurend bloot te stellen aan prikkels van beeldschermen, to do lijstjes, activiteiten en zeker van de hoge verwachtingen van onszelf.

Je ziet dat er vele redenen zijn om diverse playlists aan te maken in Spotify en je oude platen/cassettebandjes/CD’s af te stoffen. Zet deze fijne vorm van beweging en ontspanning het liefst elke dag in jouw agenda, zodat je zelf een stressvrij(er) en gezond(er) lichaam creëert.

Ben nu wel erg benieuwd. Wat vind jij van dansen en wat is jouw favoriete muziek? Leuk om te verzamelen voor De playlist van Ann. 😃

Over de schrijver
Al vanaf jonge leeftijd was (over)eten en mijn (over)gewicht een ding. Eind 2001 woog ik, na vele mislukte afvalpogingen, 107,7 kilo. Pas toen ik het diëten los liet, kreeg ik grip op mijn gewicht. Ook heb ik diverse opleidingen rondom afvallen, gezondheid, veranderen gedaan. Ik snap dus helemaal waar jij tegenaan loopt bij het afvallen en volhouden en ik kan je op diverse manieren helpen.
Reactie plaatsen