Omega 3: Het recept voor een betere gezondheid, makkelijker afvallen, snellere vetverbranding én meer energie
12 april 2022 

Omega 3: Het recept voor een betere gezondheid, makkelijker afvallen, snellere vetverbranding én meer energie

Je hebt vast wel eens gehoord van omega 3 en dat het goed voor je is, maar waarom eigenlijk?

Omega 3, omega 6 én omega 9 (ja, die bestaat ook!) zijn onverzadigde vetzuren. Omega 3 en 6 móet je via voeding in je lichaam krijgen, want je lichaam maakt het niet zelf aan.


Drie omega 3-vetzuren

TIP: onthoud alleen maar de afkortingen, die lange namen zijn echte tongbrekers. 😉


ALA (alfa-linoleenzuur):

  • Zit in plantaardige voeding (perilla olie, gebroken lijnzaad(olie), walnoot(olie), chiazaad en groene bladgroenten, o.a. gras (!) wat niet onze menselijke bladgroenten is, maar wél van dieren die in de natuur lopen en die wij dan weer eten!


EPA (eicosapentaeenzuur) & DHA (docosahexaeenzuur):

  • Deze vetzuren zitten vis, schelp- en schaaldieren en algen.


Vooral omega 3-vetzuren EPA en DHA zijn belangrijk voor onze gezondheid

Ons lichaam en de lichamen van dieren die wij weer eten kunnen ALA omzetten naar EPA en DHA, maar hoeveel het lichaam omzet verschilt per individu, vaak is dit minder dan 5%.

Jouw geslacht, levensfase én leefstijlfactoren zijn van invloed op de hoeveelheid die wordt omgezet van ALA naar EPA/DHA. Voor de omzetting is namelijk een bepaald enzym nodig, maar de werking van dit enzym wordt geremd door o.a. de aanwezigheid van omega 6-vetzuren, alcohol, een algemeen voedingsstoffentekort, suiker, cafeïne, nicotine, stress en/of een verminderde gevoeligheid voor insuline. Vrij grote kans dus dat er bij jou sprake is van een EPA/DHA tekort als je hier nooit bewust mee bezig geweest bent.


Het nut van EPA en DHA

Deze vetzuren zorgen voor een goede functie van hart en hersenen en ondersteuning immuunsysteem

  • EPA en DHA zijn onderdeel van celmembranen (de rand van alle cellen in je lichaam). Hoe meer omega 3 is ingebouwd, hoe flexibeler de membranen. Gevolg: lagere bloeddruk, betere opname voedingstoffen én afvoer afvalstoffen.
  • Door kwalitatief goede celmembranen kunnen er beter ‘ontvangers’ van hormonen en neurotransmitters op de celwanden gebouwd worden, hierdoor is er een betere communicatie tussen de cellen en hersenen, waardoor je o.a. beter kunt denken en reageren (je bent stressbestendiger).
  • Meer onderdrukking van het omzetten van koolhydraten naar vetzuren en een bevordering van de vetverbranding. (Yes, dit is wat je wilt, minder vetmassa!)
  • Hoe meer EPA en DHA in je bloed hoe meer ontstekingsremmend, hoe minder belast je immuunsysteem is.

Ik zal iets dieper ingaan op het ontstekingsremmende effect.


Ontstekingen zijn nodig, maar wel met mate

Ontstekingen wil je waarschijnlijk liever niet in je lichaam, maar in feite zijn ze essentieel voor een gezond lichaam. Ons lichaam kan namelijk alleen maar dingen in ons lijf repareren als er een ontstekingsreactie wordt aangezet. Hierdoor starten de broodnodige acties voor celreparaties.

  • Omega 6-vetzuren kun je zien als pyromanen, zij ontsteken de brandjes waar de reparaties moeten plaatsvinden. Hierdoor volgt er automatisch een serie van acties om de boel weer in orde te maken.
  • Omega 3-vetzuren kun je zien als brandweermannen, zij blussen de brandjes (ontstekingen) na afloop van de reparaties, waarna het lichaam weer tot rust komt.


Stel je nu eens voor dat er in jouw buurt massa’s pyromanen rondlopen die overal brandjes ontsteken en dat er maar een handjevol brandweermannen beschikbaar is. Wat zal het effect zijn?

De halve buurt zal afbranden door de vele branden, waarvan sommigen lang en heftig kunnen woeden, omdat er zo weinig brandweermannen ingezet kunnen worden.

Dit gebeurt dus ook in jouw lichaam. Vele ontstekingen die soms maar niet weg willen, elke keer weer opvlammen of soms zelfs ongemerkt ‘onder de radar’ branden (laaggradigde ontstekingen).


Zorg voor een goede balans in omega 3 en omega 6

Zelf kun je de hoeveelheid pyromanen én brandweermannen in je lichaam beïnvloeden door op je voeding te letten. Je hebt omega 6 én 3 allebei nodig, maar wel in de juiste balans. In onze moderne voedingswereld krijgen we heel makkelijk omega 6 (pyromanen) binnen maar voldoende omega 3 (brandweermannen) gaat vrij moeizaam .

Je kunt de verhouding omega 3 en 6 makkelijk meten met een vingerpriktest, maar zonder zo’n test kun je de verhouding zelf al goed beïnvloeden door bewust onderstaande acties in te zetten:

  • Verminder Omega 6 door te minderen met bewerkte voeding vanuit pakjes en zakjes, gebruik van zonnebloemolie(!) en kant en klaar gefrituurd voedsel (chips, borrel- en gebrande noten, frites, frituursnacks etc.). Bak bij voorbeeld in natuurlijke verzadigde vetzuren als kokosolie, Ghee en roomboter.
  • Verhoog Omega 3 door het regelmatig en bewust eten van zeegroenten (o.a. algen en zeewier), groene bladgroenten en vette vis (deze laatste minimaal 1x per week en bij voorkeur met MSC keurmerk).
  • Vlees- , gevogelte en/of viseter? Denk eens na waar jouw vlees/vis vandaan komt en wat die dieren voornamelijk gegeten hebben. Zijn ze hun hele leven in de stal/kweekbassin en krijgen ze vooral voer op basis van granen en mais? Dan bevat het vlees veel omega 6 en nauwelijks omega 3. Zijn de dieren het hele jaar rond in natuur(lijke) gebieden en krijgen ze volop gras, kruiden en vangen ze hun eigen eten? Dan heeft het lichaam van het dier de ALA uit gras en algen al omgezet in EPA en DHA en hoeft ons eigen lichaam dat niet meer te doen.
  • Vul je omega 3 aan met een goed supplement en met goed bedoel ik dat er bij de productie rekening is gehouden met mens, natuur, milieu (MSC keurmerk) en de opneembaarheid. Want het ene potje met supplementen is de andere niet.


Merken van omega 3 supplementen die ik met een gerust hart zelf gebruik

  • Visolie / algenolie van Arctic Blue
  • Basissupplementen met o.a. omega 3 in de vorm van algenolie van Vitaily. Gebruik de code Annscoaching21 om € 7,50 korting te krijgen op een maanddoos of op je abonnement. Altijd mooi meegenomen.

Hopelijk kun je verder met al deze informatie. Zelf wist ik vroeger heus dat het belangrijk was om gezond te eten en dacht dat ik best goed bezig was. Maar mijn opleidingen hebben me pas écht bewust gemaakt wát dan eigenlijk gezond is en waaróm gezonde voeding belangrijk is.

Heb jij vragen of wil je meer leren? Stuur gerust een mail naar info@annscoaching.nl

Over de schrijver
Al vanaf jonge leeftijd was (over)eten en mijn (over)gewicht een ding. Eind 2001 woog ik, na vele mislukte afvalpogingen, 107,7 kilo. Pas toen ik het diëten los liet, kreeg ik grip op mijn gewicht. Ook heb ik diverse opleidingen rondom afvallen, gezondheid, veranderen gedaan. Ik snap dus helemaal waar jij tegenaan loopt bij het afvallen en volhouden en ik kan je op diverse manieren helpen.
Reactie plaatsen