Verleiding is overal. Maar hoe ga jij ermee om?
01 juni 2022 

Verleiding is overal. Maar hoe ga jij ermee om?

In je supermarktkarretje liggen al groente, fruit, volkoren brood en mager beleg, so far so good. Maar dan komt het gangpad met snoep/chocola/chips/wijn/bier of wat jouw ultieme verleiding ook maar is.

  • Je kijkt naar je karretje: Dit is goed voor je.
  • Je kijkt naar het gangpad: Ja, maar dit is echt lekker.


Het water loopt je al in de mond en gedachten als “Ach ja, voor een keertje kan het toch wel” nemen de overhand. Wat doe je?


Weersta je de verleiding of zoek je hem gewoon niet op?

Sla je het gangpad helemaal over? Ren je snel naar de kassa voordat je voor de bijl gaat? Of loop je er toch doorheen en kom je die verleiding onder ogen met grote kans dat het in je karretje beland?

Als het aan mij ligt haal ik die verleiding niet in huis. Dat heb ik hardleers ontdekt, ik trapte er namelijk steeds weer in. Ik ben en blijf er te gevoelig voor. Ik weet precies hoe het gaat als dit soort verleidelijk voedsel in huis is, dat is in al die jaren echt niet veranderd. Is het in huis, dan weet ik dat en uiteindelijk ga ik voor de bijl en verdwijnt het in mijn mond!

Verleiding kan ik dus beter niet gaan opzoeken.

Vroeger vond ik dat zielig en zwak van mezelf, ik vond dat ik dat gewoon moest kunnen. Ik vond dat ik die wilskracht moest hebben! Maar ja, 8 van de 10 keer lukte dat natuurlijk niet en leverde deze keuze mij alleen maar stress op omdat ik voortdurend vocht tegen de verleiding en als ik toch had genomen zat ik met een mega schuldgevoel en met nare gedachten over mezelf.


“Ik kan dit ook helemaal niet. Het wordt nooit wat. LOSER!”




Ik gebruikte allerlei smoezen om lekkere dingen in huis te halen

  • 🧐 “Voor als er onverwacht visite voor de deur staat.” (Gebeurde nooit.)
  • 🧐 “De kinderen mogen toch wel iets lekkers.” (Het verdween vooral in mijn lijf.)
  • 🧐 “Ik haal het nu alvast in huis, het is in de Bonus.” (Het heeft nooit dat verjaardagsfeest gehaald, dus kon ik het tegen die tijd weer opnieuw en niet in de Bonus in huis halen.)

Het leek alsof ik het voor anderen in huis haalde. Ja, zelfs ik dacht dat! Maar eigenlijk, heel eerlijk, stuurde mijn brein mij en vierde het al ‘feest’ omdat er weer van alles te snaaien viel.


Het is logisch als een ex-alcoholist geen drank in huis heeft

Niemand haalt het in zijn hoofd om een ex-alcoholist bewust een biertje aan te bieden, vindt iedereen normaal en logisch.

Hoe anders is dat als jij gezonder wilt eten en/of graag wilt afvallen? Overal word je blootgesteld aan verleiding. Op straat, maar ook bij andere mensen thuis en met een beetje pech dringen ze ook nog aan als je reageert met ‘Nee, dank je.’ en krijg je opmerkingen naar je hoofd “Ach, ben je weer op dieet? / Doe niet zo ongezellig.” Misschien vermijd je sociale gelegenheden zelfs liever en vond je de lockdowns door COVID eigenlijk wel prima omdat je geen verleidingen en gedoe had.


Wat kun je doen als je iets lekkers wilt of op die verjaardag zit?

Mijn eerste advies? Leer omgaan met het gevoel van verleiding en leer het ingewikkelde gevoel dragen. Dat vraagt training op verschillende vlakken en als je hier stappen in wilt zetten plan dan zeker een analyse gesprek in, kijk/denk ik even met je mee hoe jij hiermee aan de slag kan.

Als je toch iets lekkers wilt eten, koop iets kleins. Zo’n klein reepje bij de kassa, 50 gram noten bij de notenkraam op de markt, een paar dropjes of bonbons van de Jamin. Zo help je jezelf om de hoeveelheid bescheiden te houden. Op is op. En staat toch die visite onverwachts voor de deur? Ren je gewoon even naar de supermarkt om de hoek. Als je echt iets nodig hebt, is het zo gehaald. En zelfs al heb je niets in huis, visite komt meestal voor jou en niet voor het eten.


Op een verjaardag ben je NIEMAND verantwoording verschuldigd

Als de schaal met hapjes rondgaat, sta hier dan even stil bij:

  • 🍀 Waarom wil je ook alweer afvallen/gezonder/energieker zijn? Waar doe je het ook alweer voor?
  • 🍀 Geef je dit hapje echt een dikke 8 of meer? Is het je de calorieën of het gevolg van aankomen waard?
  • 🍀 Wat moet je ervoor doen om dit te ‘compenseren’ en ben je bereid dat te doen?
  • 🍀 Als je hiervoor NU kiest hoe voel je je dan over 10 minuten of als je zo thuis komt?


Een mooie zin om mensen af te poeieren: “Het ziet er lekker uit. Nu even geen trek. Misschien straks.” Je waardeert de geste van de gastvrouw/heer door iets positiefs over het eten te zeggen en schept tegelijkertijd ruimte tussen het eten en jou en niemand krijgt munitie om opmerkingen te maken of je voor de tigste keer op dieet bent.


Herken jij die voortdurende strijd met eten en vind je daar iets van?

Ben je teleurgesteld of baal je ontzettend als het je weer niet lukt om de verleiding te weerstaan en wil je meer rust rondom eten / afvallen?

Op 26 juni start ik weer een nieuwe groep van mijn, ik kan wel zeggen, magische programma Een jaar met Ann. In een groep van mensen die exact tegen dezelfde dingen aanloopt als jij, ontwikkel je stap voor stap in een prettige setting met véél ondersteuning een ontspannen relatie met eten en ontdek jij hoe jij die keuzes maakt én blijft maken die je graag wilt. Op eetgebied, maar ook op hele andere gebieden.

Als jij nu (geheel gratis en vrijblijvend) een matchcall inplant, kan jij instappen met een vette korting, als blijkt dat wij samen matchen en het programma bij jou past. Hoe fijn is het als jij met rust en vertrouwen verleidingen het hoofd kan bieden? Laten we samen kijken wat jij nodig hebt om dat te bereiken.

Over de schrijver
Al vanaf jonge leeftijd was (over)eten en mijn (over)gewicht een ding. Eind 2001 woog ik, na vele mislukte afvalpogingen, 107,7 kilo. Pas toen ik het diëten los liet, kreeg ik grip op mijn gewicht. Ook heb ik diverse opleidingen rondom afvallen, gezondheid, veranderen gedaan. Ik snap dus helemaal waar jij tegenaan loopt bij het afvallen en volhouden en ik kan je op diverse manieren helpen.
Reactie plaatsen